کامپیوتر و موبایل ونوس

VENUS COMPUTER & MOBILE CENTER

کامپیوتر و موبایل ونوس

VENUS COMPUTER & MOBILE CENTER

کامپیوتر و موبایل ونوس

امام علی (ع):
زَکاةُ العِلمِ أن تُعَلِّمَهُ عِبادَ اللّه‏ِ؛
زکات علم ، آموختن آن به بندگان خدا است.

تفاوت بین 32 بیتی و 64 بیتی در چیست ؟

به طور کلی در سیستم عامل 32 بیتی نهایتا 4 گیگ RAM می توان بر روی کامپیوتر خود استفاده کرد. اما در 64 بیتی تا 192 گیگابایت حافظه RAM نصب شده در اسلات حافظه پشتیبانی می شود. یعنی در سیستم 32 بیتی حداکثر 4 گیگ RAM قابل استفاده است ، ولی در 64 بیتی ها هیچ محدودیتی برای میزان RAM استفاده شده در اسلات مادربرد ندارید.

البته در نسخه های 32 بیتی تماما از 4 گیگ رم نمی توانید استفاده کنید و با اضافه شدن پردازش های مختلف ، عملا از 2 گیگابایت حافظه رم می توانید استفاده کنید. اما ویندوزهای 64 بیتی هیچ محدودیتی از نظر RAM ندارند و سرعت و بازدهی سریع تر و بالاتری در نرم افزارهای مختلف مثل Photoshop و برنامه های AutoCAD , 3dsMax دارد. در ضمن امنیت ویندوزهای 64 بیتی بسیار بالاتر از نسخه های 32 بیتی است.

 

در چه مواقعی می توانیم از 64 بیتی استفاده کنیم؟

البته به این نکته توجه کنید که برای اینکه بدانیم کدام سیستم عامل برای کامپیوتر ما مورد نیاز است ، باید در ابتدای خرید قطعات کامپیوتری به مدل پردازنده خریداری شده توجه بیشتری کرد. گرچه امروزه دیگر همه پردازنده ها 64 بیتی شده اند و می توانند هم 32 بیتی و هم 64 بیتی را پشتیبانی کنند. اما اگر شما قصد خریداری یک کامپیوتر قدیمی را دارید ، روی پردازنده ها نسخه پشتیبانی شده 32 بیتی یا 64 بیتی درج شده است و اگر شما مثلا یک پردازنده 32 بیتی بخرید ، دیگر نمی توانید سیستم عامل 64 بیتی روی آن نصب کنید ، ولی اگر یک پردازنده 64 بیتی را خریداری کنید ، می توانید یک سیستم عامل 32 بیتی یا 64 بیتی روی آن نصب کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که زمانی می توانید از قدرت سیستم عامل 64 بیتی استفاده کنید که از نرم افزارهای ورژن 64 بیتی در رایانه خود استفاده کرده باشید. اما متاسفانه نرم افزارهای 64 بیتی بسیار کمی وجود دارد و خیلی هم نگران نباشید ، زیرا اکثر نرم افزارهای معروف 32 بیتی روی نسخه های 64 بیتی هم اجرا می شوند. ولی مطمئنا کارایی و سرعت یک نرم افزار 64 بیتی را نخواهند داشت.

 

از کجا بفهمیم نسخه ویندوز نصب شده 32 بیتی یا 64 می باشد؟

اگر ویندوز خریداری شده شما XP یا ویندوز سون یا ویندوز 8 است و در دیسک آن هر دو نسخه موجود باشد که در ابتدای نصب از شما سوال می کند که کدامیک را می خواهید نصب کنید. اما اگر در هنگام نصب با این سوال مواجه نشدید و بعد از نصب می خواهید بفهمید که نسخه 32 بیتی را اجرا کرده اید یا 64 بیتی ؟

می توانید در ویندوز XP از منوی START روی گزینه RUN کلیک کنید و در کادری که باز می شود کلمه ( .DXDIAG ) را تایپ کرده و در کادر باز شده بعدی ، روی گزینه Operating System نسخه مورد استفاده شما را نوشته است.

 

اگر هم ویندوز 7 نصب کرده اید که می توانید ابتدا روی منوی START رفته و روی گزینه COMPUTER کلیک راست کرده و گزینه PROPERTIES را کلیک کنید و در کادر باز شده در جلوی گزینه System type ، نسخه مورد استفاده شما را نوشته است.

 

در همان کادر باز شده می توانید در گزینه SYSTEM مقدار RAM پشتیبانی شده را ببینید و اگر ویندوز 64 بیتی نصب کرده اید که می توان بیش از 4 گیگ حافظه رم را روی سیستم خودتان نصب کنید.

 

ویندوز 7 یا XP چه مقدار RAM را ساپورت می کند؟

نسخه ویندوز 7 شما اگر 64 بیتی و نسخه Starter یا Home Basic باشه ، تا نهایتا 8 گیگ RAM می توانید نصب کنید و اگر نسخه Professional و Enterprise یا Ultimate باشد ، تا نهایتا 192 گیگا بایت RAM می توانید روی سیستم خود نصب کنید.

ویندوز XP شما هم اگه 64 بیتی باشد که تا 128 گیگابایت RAM حافظه رو روی اسلات های مادربرد پشتیبانی می کند.

 

چگونه فضای RAM را در ویندوز 64 بیتی افزایش دهیم ؟

اگر شما بخواهید نرم افزارها و برنامه های 32 بیتی را در ویندوزهای 64 بیتی اجر کنید ، مشکل اساسی اینست که ویندوز 64 بیتی نرم افزارهای 32 بیتی را با همان 4 گیگ رم نصب و اجرا می کنند و اجازه استفاده بیشتر از RAM حافظه ها را نمی دهند. و همین 4 گیگ RAM هم تقسیم شده و چند گیگ آن برای اجرای پروسه های سخت افزاری مصرف می شود و این مورد باعث کمبود سرعت سیستم و حتی خروج از برنامه ها می شود. برای این منظور می توانید از برنامه هایی که برای این منظور طراحی شدند و در سطح نت هم کم نیستند استفاده کنید . مانند برنامه ۴GB Patch.

 

از کجا بفهمیم برنامه ما 32 بیتی یا 64 بیتی ؟

برای اینکه از 32 بیتی یا 64 بیتی نرم فزارهای خود با خبر شوید ، می توانید بعد از اجرای برنامه های خود کلیدهای ترکیبی ( Ctrl + Alt + Del ) را بزنید و در کادر باز شده به زبانه Processes بروید و اگر جلوی برنامه اجرا شده خودتون نسخه 32 زده بود که نرم افزارتان 32 بیتی است و اگر چیزی جلوی نام نرم افزار یا بازی شما نبود نسخه نرم افزارتان 64 بیتی است. البته این مربوط به اینست که شما ویندوزتان 64 بیتی باشد.

در انتها اگر بخواهیم بگوییم که باید از کدام نسخه استفاده کرد ، باید گفت که مسلما اگر از سخت افزارهای جدید و به روز استفاده می کنید که حتما سعی کنید به سمت ویندوزهای 64 بیتی بروید و اگر هم از سخت افزارهای قدیمی استفاده می کنید که مجاب به استفاده از ویندوزهای 32 بیتی هستید و اگر عاشق بازی کردن و یا اجرای برنامه های گرافیکی و سنگین هستید که باید الزاما از نسخه های 64 بیتی استفاده کنید تا بتوانید از حافظه RAM بیشتری استفاده کنید.

 

در اینجا به تفاوت های میان نسخه ها 32 و 64 بیتی ویندوز به صورت تیتروار اشاره میکنیم :


1. فرق ویندوز 64 و32 این هست که 64 برای سیستم ها با کارائی بالا و پردازشگر های 64 بیتی طراحی شده و 32 بیتی برای پردازشگر های ضعیف
2. رایانه اطلاعات رو به صورت بسته های اطلاعاتی پردازش میکند
در windows های 32 bit این بسته در اندازه های 32 bit هستند و در windows 64 در اندازه 64 bit
در نتیجه پردازش اطلاعات 2 برابر سریعتر انجام خواهد گرفت
3. صرفا داشتن windows 64 bit برای این منظور کافی نیست و باید سخت افزار و برنامه های جانبی شما هم این سیستم را پشتیبانی کنند
4. ویندوز 64 بیتی ، نیاز به یه پروسسور 64 بیتی داره که امروزه تقریبا همه ی پردازنده ها اینطورن.
پردازنده های 64 بیتی وقتی سیستم عامل 32 بیتی رh بالا می آورند بصورت سخت افزاری روی مد 32 بیتی سوئیچ میکنند.
سیستم عامل 64 بیتی، برنامه های 64 بیتی و قریب به اتفاق برنامه های 32 بیتی رو (بجز آنهایی که بخاطر مشکل اجرا نشدنشان به 64 بیتی تبدیل شده اند ، نه صرف اینکه کارایی آنها بالاتر برود ) اجرا میکند.

برنامه های 64 بیتی معمولا نسبت به مشابه 32 بیتی شان کارایی بهتری دارن. برنامه های 32 بیتی را سیستم عامل 64 بیتی کندتر از سیستم عامل های 32 بیتی اجرا میشن. چون پروسسور رو مد 64 بیت سخت افزاری رفته و برای اجرای برنامه های 32 بیتی باید حالت 32 بیتی رو بصورت مجازی اجرا کند.
سیستم عامل های 32 بیتی بصورت عادی توان آدرس دهی 4 گیگابایت رو دار هستند که 3گیگابایت از این آدرس دهی به رم اختصاص پیدا میکند. پس ویندوز 32 بیتی در حالت عادی 3 گیگابایت رم رو ساپورت میکنه که البته با یه تکنولوژی خاصی این مشکل برطرف شده که اسم آن PAE=Physical Address Extension هست که باعث میشه بالای 3گیگا رم نیز ساپورت شود.
روش های مختلفی برا فعال کردن این خاصیت در ویندوز های مختلف وجود دارد .
مثلا برای فعال کردن این خاصیت برا ویندوز اکس پی 32 بیتی ، باید فایل C:\Boot.ini رو که سیستمی و مخفی و readonly می باشد را باز کرده و جلوی گزینه ی مربوط به ویندوزتان در لیست سیستم عامل های موجود pae/ را اضافه کرده. بعدسیستم را  ریست نمایید . اگر بیشتر از 3 گیگا رم ندارید، نیازی نیست این کار را انجام دهید.

 

اکنون شما از نسخه 32 بیتی ویندوز استفاده می کنید یا 64 بیتی؟

پیام

نظرات  (۲)

سلام. من کامپیوترم 64 بیتی. و میخام یک CD انتی ویروس اسمارت سکیوریتی 32 بیتی روش نصب کنم. ولی هرکاری میکنم نصب نمیشه.
چی کار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز این امکان وجود نداره اصلا
اگر سیستم شما 64 بیتی باشه و قصد نصب نرم افزاری رو دارید که هم نسخه 32 بیت و هم نسخه 64 بیتیش منتشر شده حتما باید 64 بیت رو نصب بفرمایید
در صورتی میتونید نسخه 32 بیتی یک نرم افزار رو روی سیستم 64 بیتی نصب کنید ، که نرم افزار مورد نظر فقط یک نسخه داشته باشه و 64 بیتش اصلا منتشر نشده باشه
البته باز هم یک سری از نرم افزارها مستثنی هستند
سلام من ویندوز سون نصب کردم ولی بودسی و دو بیت بود
حالا امکانشم نیست که سی دی را عوض کنم .فقط فقط باید سیدی 64 باشه؟

پاسخ:
سلام اگه رم سیستمتون بالای 4 گیگابایت هستش از نسخه های 64 بیت استفاده کنید و اگر پایین تر از 4 گیگابایته از نسخه های 32 بیت
بهترین نسخه ویندوز سون Ultimate هست که پیشنهاد میکنیم این نسخه رو نصب کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی